Wednesday, July 3, 2013

20 sen

Sepanjang ber-practical aku hanya bertemankan akak22 office, ada yang memboyot. Kesian pulak aku tengok dia terkengkang jalan bawak perut ke café. Walaupun dah di offer nak tolong, tapi dia tetap gagah ke sana. Kadang-kadang lunch bertemankan adik junior UIA.

Tengahari tadi lunch di kawasan riverside, kata akak office di situ harganya agak murah. Kami melabuhkan punggung di salah satu kerusi, tak sempat nak tarik nafas datang seorang akak café bertanyakan air yang nak di order.

“Air suam satu ye kak” – ujar aku, lalu akak café tadi hanya mengangguk tanda faham.

Aku terus berlalu ke salah satu tender café mengambil nasi lauk. Sampailah ke cashier, aku memberitahu air suam yang di order tadi. (eh, kena bayar ke tak? Rasa serba salah pulak nak minum tanpa bayar even though ianya hanyalah air kosong). Dan ya, aku bayar 20 sen untuk air suam tersebut setelah akak café itu sendiri yang total up harga.

Sampailah satu masa, aku jadi confuse bila tersedar yang air tadi aku order di tender yang berbeza dengan tempat beli makanan. Malah air yang di order di tender yang dibeli makanan tersebut tak de pulak datang hidangkan air.

Perasaan jadi bingung. Nak mintak balik ke 20 sen tadi?

“Karutlah!” bentak hati saya, 20 sen je kut, halalkan je, niat nak derma. Kan dapat pahala…

Akhirnya aku akur, dan bayar 20 sen untuk air suam yang aku order pada awalnya (dan sebenar-benar dapat menghirupnya).

*          *          *

Yang sebenarnya aku lebih kisahkan akak café tu, beliau sedar tak beliau tak hidangkan pun air suam pada aku setelah di remindkan dua kali? Hurm..semoga Allah memberkati kalian, aku halalkan 20 sen tersebut :)




No comments:

Post a Comment